top of page
Szukaj

Co to jest kabotaż, cross-trade i przewóz bilateralny? Wyjaśnienie kluczowych pojęć

Zaktualizowano: 22 lis 2024



Transport drogowy w Europie odgrywa kluczową rolę w przepływie towarów, a różne formy przewozów umożliwiają optymalizację kosztów i efektywność. W tym artykule wyjaśniamy rodzaje przewozów w transporcie międzynarodowym: kabotaż, cross-trade oraz przewóz bilateralny. Dowiedz się, czym się różnią, jakie są ich zasady i dlaczego są ważne dla branży transportowej.


Kabotaż – transport w granicach jednego kraju przez zagranicznego przewoźnika


Kabotaż to przewóz towarów realizowany w ramach jednego państwa przez przewoźnika zarejestrowanego w innym kraju.


Przykład kabotażu

Polska firma transportowa dostarcza towar z Warszawy do Berlina (transport międzynarodowy). Następnie, na terenie Niemiec, przewozi ładunek z Hamburga do Monachium. Odcinek Hamburg- Monachium jest kabotażem.


Przykład przewozu kabotażowego na mapie europy
Przykład kabotażu

Regulacje kabotażu

  • Liczba operacji: Dozwolone są maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni od zakończenia transportu międzynarodowego.

  • Cooling off: Po zakończeniu kabotażu w danym kraju należy odczekać cztery dni przed rozpoczęciem nowych operacji kabotażowych w tym państwie.

  • Dokumentacja: Kierowca jest pracownikiem delegowanym więc musi być zarejestrowany w systemie "IMI" czyli Road Transport Posting Declaration.

  • Wynagrodzenie: Pracownikowi wykonującemu zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych [kabotaż, cross trade] przysługuje dopłata do płacy sektorowej obowiązującej w kraju do którego został delegowany


Cross-Trade – transport między dwoma krajami przez przewoźnika z trzeciego państwa

Cross-trade, czyli transport krzyżowy, polega na przewozie towarów między co najmniej dwoma krajami przez firmę, której siedziba znajduje się w innym państwie.


Przykład cross-trade

Polska firma transportowa przewozi towary z Niemiec do Francji, nie realizując załadunku ani rozładunku w Polsce.


Przykład przewozu crosstrade na mapie europy
Przykład crosstrade

Regulacje cross-trade

  • Dokumentacja: Kierowca jest pracownikiem delegowanym więc musi być zarejestrowany w systemie "IMI" czyli Road Transport Posting Declaration.

  • Wynagrodzenie: Pracownikowi wykonującemu zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych [kabotaż, cross trade] przysługuje dopłata do płacy sektorowej obowiązującej w kraju do którego został delegowany


Przewóz bilateralny – transport między krajem siedziby firmy a innym państwem

Przewóz bilateralny odnosi się do transportu towarów między krajem, w którym firma ma swoją siedzibę, a dowolnym innym krajem. Jest to jedna z najczęściej występujących form transportu w przewozach międzynarodowych.


Przykład przewozu bilateralnego

Polska firma transportowa przewozi towary z Polski do Niemiec. Zarówno załadunek, jak i rozładunek odbywają się w tych dwóch krajach.


Przykład przewozu bilateralnego na mapie europy
Przykład przewozu bilateralnego

Regulacje przewozów bilateralnych

  • Przewozy bilateralne nie są objęte limitami jak kabotaż i cross-trade.

  • W przypadku przewozów bilateralnych przepisy Pakietu Mobilności dotyczące minimalnego wynagrodzenia oraz obowiązku zgłaszania kierowców nie mają zastosowania.


Tabela porównawcza: Kabotaż, cross-trade i przewóz bilateralny


Kabotaż

Cross-Trade

Przewóz Bilateralny

Zakres operacji

Transport w jednym kraju

Transport między co najmniej dwoma różnymi krajami

Transport między krajem rejestracji firmy transportowej a innym krajem

Kraj rejestracji firmy

Inny niż kraj przewozu

Inny niż kraje załadunku i rozładunku

Tożsamy z jednym z krajów przewozu

Limity

Limit 3 przewozów w 7 dniach, 4-dniowa przerwa cooling off

Brak ograniczeń

Brak ograniczeń

Przykład trasy

Załadunek Hamburg – Rozładunek Monachium

Załadunek Berlin – Rozładunek Paryż

Załadunek Warszawa – Rozładunek Mediolan

Delegowanie (obowiązek zgłoszenia kierowcy)

TAK

TAK

NIE

Płace sektorowe

TAK

TAK

NIE


Podsumowanie

Kabotaż, cross-trade i przewozy bilateralne to kluczowe elementy transportu międzynarodowego w Europie. Każdy z tych przewozów odpowiada na inne potrzeby i wymaga przestrzegania specyficznych przepisów. Zrozumienie różnic między nimi i umiejętność ich efektywnego planowania pozwala firmom transportowym działać zgodnie z regulacjami oraz zwiększać swoją konkurencyjność na rynku.





bottom of page