Transport drogowy w Europie odgrywa kluczową rolę w przepływie towarów, a różne formy przewozów umożliwiają optymalizację kosztów i efektywność. W tym artykule wyjaśniamy rodzaje przewozów w transporcie międzynarodowym: kabotaż, cross-trade oraz przewóz bilateralny. Dowiedz się, czym się różnią, jakie są ich zasady i dlaczego są ważne dla branży transportowej.
Kabotaż – transport w granicach jednego kraju przez zagranicznego przewoźnika
Kabotaż to przewóz towarów realizowany w ramach jednego państwa przez przewoźnika zarejestrowanego w innym kraju.
Przykład kabotażu
Polska firma transportowa dostarcza towar z Warszawy do Berlina (transport międzynarodowy). Następnie, na terenie Niemiec, przewozi ładunek z Hamburga do Monachium. Odcinek Hamburg- Monachium jest kabotażem.
Regulacje kabotażu
Liczba operacji: Dozwolone są maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni od zakończenia transportu międzynarodowego.
Cooling off: Po zakończeniu kabotażu w danym kraju należy odczekać cztery dni przed rozpoczęciem nowych operacji kabotażowych w tym państwie.
Dokumentacja: Kierowca jest pracownikiem delegowanym więc musi być zarejestrowany w systemie "IMI" czyli Road Transport Posting Declaration.
Wynagrodzenie: Pracownikowi wykonującemu zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych [kabotaż, cross trade] przysługuje dopłata do płacy sektorowej obowiązującej w kraju do którego został delegowany
Cross-Trade – transport między dwoma krajami przez przewoźnika z trzeciego państwa
Cross-trade, czyli transport krzyżowy, polega na przewozie towarów między co najmniej dwoma krajami przez firmę, której siedziba znajduje się w innym państwie.
Przykład cross-trade
Polska firma transportowa przewozi towary z Niemiec do Francji, nie realizując załadunku ani rozładunku w Polsce.
Regulacje cross-trade
Dokumentacja: Kierowca jest pracownikiem delegowanym więc musi być zarejestrowany w systemie "IMI" czyli Road Transport Posting Declaration.
Wynagrodzenie: Pracownikowi wykonującemu zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych [kabotaż, cross trade] przysługuje dopłata do płacy sektorowej obowiązującej w kraju do którego został delegowany
Przewóz bilateralny – transport między krajem siedziby firmy a innym państwem
Przewóz bilateralny odnosi się do transportu towarów między krajem, w którym firma ma swoją siedzibę, a dowolnym innym krajem. Jest to jedna z najczęściej występujących form transportu w przewozach międzynarodowych.
Przykład przewozu bilateralnego
Polska firma transportowa przewozi towary z Polski do Niemiec. Zarówno załadunek, jak i rozładunek odbywają się w tych dwóch krajach.
Regulacje przewozów bilateralnych
Przewozy bilateralne nie są objęte limitami jak kabotaż i cross-trade.
W przypadku przewozów bilateralnych przepisy Pakietu Mobilności dotyczące minimalnego wynagrodzenia oraz obowiązku zgłaszania kierowców nie mają zastosowania.
Tabela porównawcza: Kabotaż, cross-trade i przewóz bilateralny
Kabotaż | Cross-Trade | Przewóz Bilateralny | |
Zakres operacji | Transport w jednym kraju | Transport między co najmniej dwoma różnymi krajami | Transport między krajem rejestracji firmy transportowej a innym krajem |
Kraj rejestracji firmy | Inny niż kraj przewozu | Inny niż kraje załadunku i rozładunku | Tożsamy z jednym z krajów przewozu |
Limity | Limit 3 przewozów w 7 dniach, 4-dniowa przerwa cooling off | Brak ograniczeń | Brak ograniczeń |
Przykład trasy | Załadunek Hamburg – Rozładunek Monachium | Załadunek Berlin – Rozładunek Paryż | Załadunek Warszawa – Rozładunek Mediolan |
Delegowanie (obowiązek zgłoszenia kierowcy) | TAK | TAK | NIE |
Płace sektorowe | TAK | TAK | NIE |
Podsumowanie
Kabotaż, cross-trade i przewozy bilateralne to kluczowe elementy transportu międzynarodowego w Europie. Każdy z tych przewozów odpowiada na inne potrzeby i wymaga przestrzegania specyficznych przepisów. Zrozumienie różnic między nimi i umiejętność ich efektywnego planowania pozwala firmom transportowym działać zgodnie z regulacjami oraz zwiększać swoją konkurencyjność na rynku.